ÄiTe-kurssilla terveystietoa ja äidinkielen perustaitoja opiskeltiin tiimeissä

Innostuimme ajatuksesta opettaa yhdessä, kun keskustelimme, kuinka terveystiedon kurssilla olisi hyötyä siitä, kuinka opiskelijat osaisivat hyödyntää äidinkielen tunneilla oppimaansa, kuten lähdekritiikkiä, aineistoon viittaamisen ja ryhmäviestinnän taitoja.

Äidinkielen opettaja taas kaipasi sisältöä opiskelijoiden teksteihin, ja uskoi, että opiskelijat motivoituisivat kirjoittamisesta entistä paremmin, kun yhdellä tekstillä oppii kahden oppiaineen asioita. Äidinkielen 1. kurssi on kurssi, jolla harjoitellaan opiskelun, kirjoittamisen ja keskustelevan yhteistyön perustaitoja, joten se on hyvä pari mille tahansa teoreettiselle reaaliaineelle.

Saimme tukea lukiomme rehtoreilta, jotka mahdollistivat sen, että kurssimme olivat lukujärjestyksessä peräkkäin kahtena päivänä. Sen ansiosta meillä oli aikaa keskittyä viikkotehtäviin kahden 75 minuutin oppitunnin ajan kerrallaan. Yhtenäistä aikaa tarvittiin, jotta tiimit ehtivät todella syventyä viikkotehtäviin.

Tarinallisuus kantoi kurssin ajan

Suunnittelimme kurssin mahdollisimman valmiiksi ennen sen alkua, ja suunnitelma piti hyvin. Ideamme perustui tarinan varaan: opiskelijatiimit ”synnyttivät” fiktiivisen hahmon, jonka kasvua seurattiin koko kurssin ajan. Keksityn hahmon elämän alussa tiimit saivat tietää sattuman sanelemia asioita, jotka vaikuttivat koko elämän ajan: mitä perinnöllistä sairautta hahmo sairasti, millaiseen perheeseen hän syntyi ja missä päin Suomea asui. Hahmoille luotiin Twitter-tilit ja Wix-verkkosivut, joiden avulla muut tiimit saattoivat seurata hahmojen elämänvaiheita. Käytimme tunnistetta #äitelyseo.

Teemaviikoilla tutkittiin ihmiselämän vaiheita

Teemaviikoilla edettiin kronologisesti elämänvaiheesta toiseen. Lapsuus-viikolla pohdittiin perinnöllisyyden vaikutusta ja terveellisiä ruokailutottumuksia, ja Nuoruus-aikana unen, levon ja liikunnan merkitystä hyvän elämän peruspilareina.

Aikuisen hahmon elämänvaiheessa pohdittiin suhtautumista päihteisiin, ja Poliisin erityisnuoristyöntekijä kävi tunnilla kertomassa omasta työstään nuorten aikuisten päihteidenkäyttäjien kanssa.

Vanhuus-viikko jäi erityisesti monen mieleen vanhainkotivierailun ansiosta. Vierailulla nuoret pääsivät keskustelemaan asukkaan kanssa, ja moni vanhus kertoi esimerkiksi yksinäisyydestään. Vierailun jälkeen pohdittiin, millaista on hyvä vanhuus. Sitten olikin jo aika päästää hahmot eläkkeelle.

Hahmojen elämänvaiheista voi lukea Twitter-kanavaltamme.

Tiimikurssilla ehdittiin enemmän ja syvemmin

Tavallista äidinkielen 1. kurssia enemmän ÄiTe-kurssilla ehdittiin lukea erilaisia tekstejä, tutkittiin lähteitä kriittisesti, keskusteltiin jatkuvasti ryhmässä ja työskenneltiin yhteisen päämäärän mukaan. Tiimikurssilla panostettiin itsearviointiin ja työskentelytaitojen reflektointiin. Itsearvioinnit tehtiin O365 Formisilla.

Terveystiedon kurssin sisältöihin ehdittiin syventyä paljon syvemmin kuin tavallisella TE1-kurssilla, ja tulokset näkyivät niin opiskelijoiden tekemien testien tuloksissa kuin projektitöiden laadussakin. Terveystiedon Socrative-testeissä kysyttiin tärkeimpiä käsitteitä.

Koeviikolla käytettävissämme oli kaksi päivää: ensimmäisenä koepäivänä tiimit suunnittelivat opinnäytetyönsä, laajan esitelmän hahmon elämänkaaresta. Toisena koeviikon päivänä kuunneltiin kaikkien seitsemän tiimin esitykset ja annettiin niistä palautetta. Kurssit arvioitiin tietenkin erillisinä kursseina, koska ne olivat pakollisia kursseja. Arvosana pohjautui runsaalle näytölle: opiskelijat tekivät niin kirjallisia töitä kuin ryhmätöitäkin, joten paljon ehdittiin tehdä.

Tarkempaan kuvaukseen Äite- kurssin teemaviikoista voi lukea Prezi-esityksestämme ja Peda.net-sivultamme, joka oli kurssin ”työkirja”.

Materiaaleja saa käyttää vapaasti. Tiimioppimisen iloa kaikille!

Joensuun lyseon lukion terveystiedon opettaja Pauliina Immonen ja äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Jaana Kemppi

Jätä kommentti